Moji Blogovi
subota, 12. rujna 2015.
Marchelo
PRESLIŠAVANJA
PRE SLUŠAVANJA
Napetost (engleski: Tension). Karakteristični opšti simptom koji prati
doživljavanje strepnje i straha, može da bude psihički ili telesno uslovljen.
Psihička napetost je subjektivno osećanje svesnosti da postoji
određena opasnost ili uslov koji prouzrokuje strah koji prate uznemirenost,
razdražljivost, preosetljivost, poremećaji spavanja, naročito
usnivanja, prenapregnutost i nesposobnost opuštanja. Oboleli osećaju
neodređeni unutrašnji pritisak, (...) imaju osećanje da će pući i raspasti
se, kao da žive na ivici, kao napeta struna ili zapeta puška.
(Iz „Rečnika straha“ Ljubomira Erića)
U datoj definiciji reč subjektivno zamenite rečju objektivno, i
možemo da počnemo. Naravno, važi onaj čuveni „disklejmer“
Peščanika: ako vam je dobro, onda ništa. Oh, ali tada ne biste ni
držali ovu knjigu u rukama, zar ne?
Sedim sa dobrim a pametnim čovekom, što je vazda privilegija,
i on mi kaže: „Neukusno je dalje tupiti o rijaliti eri, sve
10
se već reklo, a nije to ni neka endemska stvar, toga ima svugde.
Uostalom, time što pričamo o tome samo potpomažemo
uspeh te pošasti.“ Slegnem ramenima i dometnem: „Razumem
šta hoćeš da kažeš. Ali zar oguglavanje nije prvi korak ka pristajanju?“
Pa dobro, zaista, što bismo o tome? Ne biste verovali koliko
sam skica za svoje novinske kolumne odbacio upravo iz ovog
razloga: kao što kaže ona čuvena laka diskvalifikacija, imamo
mi i prečih briga. Međutim, ponekad mi se čini da je stvar zrelosti,
ako ne i elementarne kulture, ukapirati da nema te velike
brige koju naše društvo zapravo rešava, te da taj mit o velikim
utakmicama služi samo zato da se ne priča o porazima na male
golove. A mentalitet se upravo njima potkopava. Otuda nam
ništa ne pomaže ni kad narod promeni vlast, jer vlast ne može
da promeni narod. To je tolika očiglednost da već i neka lica ne
baš preterano obasjana pameću u javnosti izjavljuju, povučeni
za jezik da prokomentarišu ovu ili onu vladu, samo ovo: „Ogledalo
naroda.“ Pa kad je tako – šta nam je? Mali golovi, eto šta.
I, šta rekosmo za taj takozvani rijaliti? Istina, takvog televizijskog
programa ima svugde. Međutim, nigde nije postao
kolektivna opsesija i ideologija nacije. Drugde je to tek benigna
primitivna zabava, glupa ali neškodljiva; na ovako malom i već
uveliko upropašćenom terenu, to je daleko više: krajnji, potpuno
usavršeni izdanak strategije hleba i igara – onaj u kome je igra
toliko razrađena da niko više i ne pita za hleb. Rijaliti je, dakle,
krajnji izvršni organ bića koje parazitira na našem mentalitetu,
a zove se Estrada. Domanović nam je rekao koju o Stradiji, ne
sluteći da će se dogoditi gore: Estradija. Ime za zemlju u kojoj
11
je tragična zaljubljenost u estradu opčinila sve i svakoga, od
političkog i kriminalnog vrha lanca ishrane do onih koji su im
prirodni plen i trpeza. Po površini našeg mrtvog mora nahvatao
se taj savremeni (premda tako primitivan) oblik srbokrečine, a
činjenica što je svakome normalnom odavno muka da uopšte
priča o toj pojavi savršena je ilustracija one narodne da pametniji
popušta. Upravo tu leži srž našeg jalovog građanstva, koje
verovatno i treba da ćuti nakon što je višestruko pokazalo da ne
ume da iznedri mudre a poštene pastire koji bi vodili stado – a
tamo gde nema pastira, stado je prinuđeno da iz svojih redova
iznedri vođe i idole: ovnove predvodnike. Ljude bez ikakvog
talenta i moralnog kompasa, kojima je novo doba omogućilo da
se javno oglašavaju pred milionskim gledalištem, predstavljajući
se kao umetnici, političari, doktori nauka, aristokratija. I dok mi
okrećemo glavu i pravimo se blesavi, jer potkopavanje budućih
naraštaja tobože ne počiva baš na tome, deci su uzori kriminalci
i plastične pevaljke, intelektualnost je u njihovim očima vrsta
sociološke obogaljenosti, a onime što je pokojni Tijanić nazivao
hiperpalčevima za kucanje SMS-ova oni „na kojima svet ostaje“
stopiraće na auto-putu ka boljem sutra, nesposobni da svojim
atrofiralim nogama sami zakorače. U društvu koje gotovo
oduvek održava mentalnu higijenu tako što od najvećih poraza
gradi herojske mitove, uopšte ne treba da čudi i ovaj najsvežiji
primer: glorifikovanje estetike devedesetih. Pre bezmalo petnaest
godina, verovao sam da ćemo danas imati muzej dizelaštva,
gde će opskurna garderoba i bizarni tonski zapisi muzike koja
je predstavljala saundtrek jednog sunovrata biti jedina mesta
na kojima će neki novi ljudi, sablažnjeni i u neverici, gledati te
12
artefakte pluskvamperfekta i pitati se je li moguće. Ali ono što
je nekad bio jauk očaja sad je gromka, ponosita himna novih
generacija, a oni koji u tome vide katastrofu sve više nalikuju
ludim propovednicima što šetaju unaokolo i objavljuju skori
smak sveta – jer, kako nas je lepo naučio Metison u I am legend,
čudovišna većina prestaje da bude čudovišna time što je većina
– monstrumi su oni koji se razlikuju. Eto, toliko je jednostavno:
zaglupljivanje u paketu sa izvrtanjem sistema vrednosti
predstavlja temelj na kome počiva apsolutno svaki naš državni
i društveni problem. Stvarno? Stvarno, i to iz veoma jednostavnog
razloga. Stavih, naime, u usta jednom od junaka svog novog
romana ovu misao: „Šta možete da podvalite jednom narodu
koji je mahom nepismen, potpuno bez pamćenja i uveliko nerealan?
Sve, dragi moj gospodine Leo. Sve.“ Ali nekim čudom i
dalje je izlizano, gotovo i neumesno o tome pričati. Istina, kažu
da se čoveku u bolesničkoj postelji, u onim poslednjim danima,
najčešće ne razgovara.
U upravo takvoj klimi, u epohi koju će budući istoričari zvati
era Ojdanića, moj bend i ja našli smo se u veoma zanimljivom
položaju, oličenom u paroli ja baš i ne slušam tu vrstu muzike,
ali super su ti tekstovi. U očima zaklete publike te vrste, mi
odavno nismo baš ta vrsta, a u ušima širih masa – jesmo. Stojimo,
dakle, u svojevrsnom limbu, umorni od definicija i fioka,
sve više svesni da pripadamo jedino nepripadanju. Avaj, istra-
žujući tu ničiju zemlju uverio sam se da je nastanjena ne tako
malobrojnim saveznicima. Oni su učinili da ova knjiga i muzika
koja je prati dobiju još veći zamajac. Zajedno sa njima, pokušao
sam da napravim jedan stvarni rijaliti šou – onaj kome cilj nije
13
odvlačenje pažnje od stvarnosti, nego sama stvarnost. U njemu
ćete, osim novih pesama i tekstova koji ih komentarišu, naći i
dva songa rađena za „Doktora Nušića“, predstavu velikog maga
Kokana Mladenovića. Stoje uz ovaj šou kao saliveni. Jer, vaistinu,
sve što je stalo među ove korice odgovara naslovu: šou koji
je napet, šou koji je proklet, šou koji je danas, i sutra će opet.
Jednom, sad već davno, reče mi prijatelj da svako delo treba
raditi celim sobom kao da ti je prvo; s vremenom, jednačina je
evoluirala – sad verujem da svako delo treba raditi celim sobom
kao da ti je poslednje, kao da će te tik nakon predaje rukopisa
udariti auto. Samo onda kad ti taj scenario izgleda podnošljivo,
istinski stojiš iza svog dela. Pa, ovo je to.
Bez daljeg duženja, ozbiljno zahvalan što u vremenu opšteg
rata za pažnju držite baš ovu knjigu u rukama, dižem zavesu
koju smo slični mi i ja sašili od svojih tesnih koža. Dame i gospodo
– Napet Šou.
U Beogradu, avgusta 2014.
14
Kokan Mladenović, reditelj
15
Kokan Mladenović
DOKTOR MARČELO
VIA DANIL HARMS
Doktor Marko Šelić spava i sanja Branislava Nušića. Nušićev
veliki nos se mrda, njegovi brkovi poskakuju od izgovorenih reči
koje dr Šelić ne čuje od grohotnog smeha što dopire iz Ujedinjenih
Provincijskih Pozorišta Srbije, u kojima nesrećni Alkibijad
Nuša čami, zaključan u kavez na kome stoje natpisi „smešno“,
„lektira“, „pučka komedija“ i „lakrdija“. Molećivi pogled starijeg
druga po peru pada na teški katanac zabravljen predrasudama
koje se ne mogu slomiti, predrasudama o lakrdijašu koji zasmejava
narod, a koga se mnogomudna intelektualna elita stidi i
prezire ga. Doktor Šelić se, vođen svojim instinktom superheroja,
baca na rešetke Nušićevog kazamata vičući: „To nije istina!
Oslobodite mog kamarada Branislava bukagija i fl oskula! On
nije vašarska luda, mečka koja igra, najsmešniji klovn u cirkusu
„Srbija“. On je imao hrabrosti da se ruga u lice jednom kralju,
da vidi iza sipinog mastila koje ispušta jedan narod nesposoban
da se uhvati u koštac sa svojim manama, sa vođama hranjenim
neznanjem i prasetinom!“ Doktor Šelić viče, ali se njegov glas
16
odbija o zidove tamnice i vraćaju mu se reči „vašarska istina“,
„nesposobnim vođama“, „luda prasetina“... Kada ponovo pogleda
u ćeliju, vidi Nušića bez brkova, mladca u punoj snazi, zaklju-
čanog u predrasudama o lakrdijašu koji zabavlja narod svojim
pesmama. Doktor Šelić shvata da je tog mladića sretao još od
detinjstva, na slici u đačkoj knjižici, na novogodišnjim fotografijama
sa Deda Mrazom, na drugoj stranici indeksa i u ogledalu.
Zaprepašćen ovom spoznajom, baca se na rešetke i viče: „Vratite
mi brkove! Vratite mi brkove!“
„Vratite mi brkove! Vratite mi brkove!“, vrišti izvesni Marčelo,
budeći se iz teškog sna. Sanjao je rešetke, neku zemlju u kojoj se
rugaju pametnima i okivaju ih u porugu i sram. Ukratko, sanjao
je Napet šou. „Bogu hvala što živim u zemlji koja je izjednačila
svoju istoriju sa istinom, istinu sa čovekom, a čoveka sa kulturom!“,
pomisli dotični Marčelo i požuri da zapiše ovu izuzetnu
misao. To je rečenica koja mu je nedostajala! Njome će danas
otpočeti svoj inauguracioni govor u Srpskoj akademiji nauka
i umetnosti! „Dame i gospodo, braćo i sestre, živimo u zemlji
koja je izjednačila svoju istoriju sa istinom“, i tako dalje i tako
dalje, ponavljao je mladi umetnik, uzbuđeno hodajući Ulicom
Branislava Nušića ka mnogomudnoj zgradi SANU, gde će mu
podariti mudrost i besmrtnost.
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Nema komentara:
Objavi komentar